Mivel etetjük a világot?

2015. május 31. és október 31. között került megrendezésre az idei Világkiállítás Milánóban. Az EXPO témája “Feeding the planet” és “Energy for life” (lefordítva „Táplálni a világot, energiát adni az életnek”), vagyis a fenntartható fejlődés mellett az élelmiszertermelés, környezet és az egészség volt. Október közepén mi is elmentünk megnézni, hogy a kiállító 145 ország milyen válaszokat kínál napjaink egyik központi kérdésére: Hogyan fogunk 9 milliárd embert élelemmel ellátni 2050-ben?

img_2665.JPG

Kora reggeli járattal mentünk Milánóba, és másnap késő este repültünk is haza. Már nyitáskor hatalmas embertömeg fogadott minket a bejáratnál: naponta körülbelül 100.000 látogatója volt az Exponak, de hétvégén ez akár 150.000 főt is elérte. Ezalatt a 6 hónap alatt 21,5 millióan voltak kíváncsiak a Világkiállításra.

Nagyon izgatottak voltunk, hogy mit tudunk megnézni, mi fér bele az időnkbe, és ezért már előre bejelölgettük a térképen a pavilonokat, amelyek érdekeltek minket. A programokat egy online app segítségével tudtuk kiválasztani, bár ezekkel kevés sikerrel jártunk: mire odaértünk a parmezán kóstolóra, elfogyott a sajt; a meghirdetett ingyenes borkóstoló pedig 10 euróba került volna. Emellett úgynevezett clusterek is voltak, ahol a kakaót, kávét, riszt, fűszereket, gyümölcsöket és a gabonákat termelő kisebb országok mutatkoztak be.

A két nap alatt sok iskolai csoporttal találkoztunk, ami nagyon motiváló volt, hisz mi is fontosnak tartjuk, hogy már gyermekkorban elkezdjük a tudatos étkezésre irányuló oktatást.

Ahogy várható volt, szinte mindenhol hosszú sorok voltak (nyilván 1889-ben az Eiffel-toronyba sem lehetett csak úgy bejutni). Népszerű helyek voltak például a kínai, dél-koreai, izraeli és az orosz épületek.

“Boldi a lelkünkre kötötte, hogy az izraeli pavilonba mindenáron be kell jutnunk. A mindenáron esetünkben szitáló esőben való álldogálást jelentett, 10 percenként valamennyit előrehaladva. Szegényt Brigivel a mai napig cikizzük emiatt, pedig megérte a várakozás: izgalmas, informatív kiállítás volt, ahol megtudtuk például, hogy Izrael milyen új, az ottani száraz időjárást tűrő zöldségfajták termesztésén dolgozik. Mi nem is tudtuk, de többek közt a koktélparadicsomot is nekik köszönhetjük!” – Judit

Az ételek nyilvánvalóan túl voltak árazva, de ennek ellenére mindenhol enni akaró, várakozó emberekkel találkoztunk. Kevés ételt tudtunk megkóstolni, de a legfinomabb ételeket az Olaszország 20 regiójának konyhájánal találtuk. Mi olasz csicseriborsós-lencsés levest, pizzát és pestos-zöldséges lasagnát ettünk – mind isteni volt!

A szelektív hulladékgyűjtés a Expo egész területén mükődött, és a látogatok többsége ezt figyelembe véve dobta ki a szemetet.

Kedvenc pavilonjaink

Ami talán mindhármunknak a leginkább tetszett, az a Slow Food pavilon volt, ahol egy izgalmas interaktív bemutatón mehettünk végig. Mitől volt ötletes? Napjaink étkezési problémáit mutatta be oly módon, hogy még egy kevésbé érdeklödő is szívesen végigsétált a bemutatón. A kihelyezett érzéktesztek (pl. fűszerek, magok azonosítása) interaktívvá tették a bemutatót.

Emellett nagyon ötletes elemekkel találkoztunk a francia, orosz, izraeli, török és a kínai pavilonban. Az Expo néhány épületén láthatóak voltak az egyre divatosabb zöldfalak, amelyek látványosak és még környezetileg is pozitív a hatásuk. Emellett imádtuk, hogy a pavilonok között fel-felbukkantak kiskertek, ahol zöldségeket, fűszereket és gabonaféléket neveltek.

“Ami engem személyesen nagyon jó érzéssel töltött el, az egy nagy áruház, amely csak bio termékkel volt tele. Jó volt látni, hogy egyre nagyobb az igény az ökológiai gazdálkodásra.” – Boldi

 A magyar pavilon itthoni körökben már sok vitátt váltott ki, ezért mi inkább próbáltuk más szemszögből is megnézni. Jó volt látni például, hogy a kiállított termékek között ott voltak az Aby bio cég tésztái is. A magyar étterem ételeit elnézve szerintünk többet is ki lehetett volna hozni belőle; de reméljük, a látogatóknak ízlett! A kürtös kalácsos food truck-nak a látottak alapján nagy sikere volt. Ottlétünkkor épp Robert Capa és Máté Bence fotókiállításai gazdagították a látnivalót, amik bár érdekesek és gyönyörűek voltak, nem igazán kapcsolódtak a pavilon tematikájához, ami a víz volt.

Személyesített kávé

“Személyes kedvencem a kávé cluster volt, ahol egy virtuális túrára kalauzoltak el minket egy úgynevezett okos szemüveg segítségével – bemutatták többek között a kávébab útját a csészénkig, a fogyasztási rituálék fejlődését és a termelő országok hagyományait és szokásait. A túra végén bemutatták használat közben az innovatív, kávégéppel összekötött applikációjukat, ahol mindenki olyan erősségű, aromájú és speciális ízű kávét főzethet magának, amilyenre éppen vágyik.” – Brigi

Hogy mitől érdekes ez a gép? A kávégépben 9 ország kávébabja közül válaszhatunk és egy tablet segitségével összeállíthatjuk a saját izesítésű kávénkat akár több kávé kombinációjából is. A bal oldali ábrán látjuk, hogy az aromák ennek hatására hogyan változnak. Ahogy a kávébabokat, úgy az aromákat, ízeket is variálhatjuk. Ezek a következők: keserű, édes, sós, virág, gyümölcs és persze a csokoládé, és a karamell. A gép gyakorlatilag azt a kávét készíti el nekünk, amelyre éppen vágyunk. (Persze mondanunk se kell, hogy a kávénkat is lebomló poharakban kaptuk.)

A jövő áruháza

Az egyik leglátványosabb a “jövő áruháza” elnevezésű épület volt. Az áruház polcai felett található egy kijelző, ahol láthatóak a polcon lévő termékek. Szeretnél többet megtudni az adott termékről? Elég rámutatni, és a kijelzőn kinagyítva megjelenik, hogy honnan származik, és mekkora a termék ökológiai lábnyoma és tápértéke. Érdekes lesz látni a jövőben, hogy szembesülni a termék ökológiai lábnyomával felelősebb vásárlásra ösztönöz-e majd mindnyájunkat!

Sajnos a két nap gyorsabban eltelt, mint gondoltuk! Szuper élményben volt részünk, és szívesen visszamentünk volna még pár napra, hogy megnézzük a kimaradt pavilonokat. Az idei téma napjaink egyik legaktuálisabb kérdéseit vetette fel és jó volt látni, hogy ezek az Expo által nagyon sok figyelmet kapott. Reméljük, hogy az alapüzenet eljutott a látogatókhoz, és hatására egyre több Gasztrohős jár-kel a világban!