8 tipp az egészséges konyháért

Kedvenc külföldi non-profit szervezetünk, az amerikai EWG (Környezetvédelmi Munkacsoport) készített egy Egészséges Otthon Ellenőrző Listát, aminek segítségével bárki végigsétálhat a lakásán és megnézheti, honnan távolíthat el esetleg toxikus anyagokat, termékeket. Az alábbiakban a konyhára vonatkozó tippeket osztjuk meg veletek (angolul innen pdf-ben is letölthető), de reméljük, nem kell sok dolgot lecserélnetek!

1) Tapadásmentes edényekkel főzöl?
Használj inkább öntöttvas, rozsdamentes acél vagy üveg edényeket, amikor csak lehetséges! Ha ragaszkodsz a teflonhoz, akkor légy óvatos és ne hevítsd túl, mert ekkor bocsát ki mérgező füstöt.

cast_iron_galette.jpg

2) Használsz műanyag ételtároló dobozokat?
Az üveget javasoljuk helyette. Soha ne használd a műanyag dobozokat a mikrohullámú sütőben! Csecsemők etetéséhez, itatásához is inkább az üveg vagy BPA-mentes műanyag tárolókat használj! (A BPA, vagyis
bisphenol A elsősorban a csecsemők is kisgyermekek egészségére lehet káros.)

3) Szűröd a csapvizet?
Fogj össze a lakóközösséggel, és kérjétek az
ivóvíz bevizsgálását a Vízművektől! Így megtudhatjátok, mik a helyi szennyezőanyagok, és azoknak megfelelő szűrőt választhattok, ha szükséges.
Gasztrohős tipp: olvassátok el interjúnkat a Fővárosi Vízművekkel!

4) Palackos vizet iszol?
Felejtsd el ezt a szokásod, hiszen így pénzt is spórolhatsz! Hogy mindig legyen nálad víz, használj inkább valamilyen kulacsot, akár rozsdamentes acélból, vagy edzett üvegből.

5) Konzervek a spájzban?
Főzz friss vagy fagyasztott termékekkel, amikor csak lehetséges! A legtöbb konzervdobozt BPA nevű anyaggal kezelik, ami beszivároghat az ételbe is.

vegetables-790022_1280.jpg

6) Konvencionálisan termelt ételeket fogyasztasz?
Válts bióra! Az EWG évente elkészíti
Piszkos Tizenkettő című listáját, amelyen a legtöbb növényvédőszer-maradványt tartalmazó zöldségeket, gyümölcsöket sorolják fel. Bár ilyen lista Magyarországon egyelőre nincs, kezdetnek jó szabály lehet, ha az olyat terményekből, amelynek a héját is megeszed, megpróbálsz bio minősítésűt vásárolni.
Gasztohős tipp: Ebből a kiadványból választ kaphatsz néhány, a bio termékekkel kapcsolatos kérdésedre, ebből pedig arra, hogy tényleg egészségesebbek-e, több tápanyagot tartalmaznak-e a vegyszermentesen termelt finomságok!

7) Jódozott sót használsz?
Ha nem, akkor válts (legalább részben)! A jód feltétlen szükséges az egészséges pajzsmirigy funkció működéséhez. Nézd meg az EWG videóját a témában (angol):

8) Magas higanytartalmú halat eszel?
Mielőtt halat vásárolsz, tájékozódj róla, hogy melyik fajtában van kevesebb higany. Különösen fontos ez várandós nők és kisgyerekek számára.
Gasztrohős tipp: legtöbb higany a nagytestű tengeri halakban (kardhal, óriás laposhal, tonhal, makréla, marlin stb.) van. Válasszátok inkább a hazai, édesvízi halakat!

További egészséges és fenntartható háztartási tippekért kövess minket a facebook-on!

A fordítást köszönjük Jakab Áginak!
Forrás: EWG