Kevesebb hússal is boldog az élet | 1. rész

Egyre több fórumon olvashatjuk és halljuk, a hús- és tejfogyasztás csökkentése segítheti a klímaváltozás folyamatának lassulását. Pedig milyen finom is egy jó marha steak, vagy egy klassz grillezett bárányborda, sertés oldalas! Azonban a növényi alapú táplálkozás is lehet isteni finom, ízekben gazdag, és a bolygónk mellett a saját egészségünknek is jót teszünk vele! A böjti időszak pedig épp jó apropó belevágni a kihívásba.

flat-lay-photography-of-vegetable-salad-on-plate-1640777.jpg

Családom pár éve egyre tudatosabban vásárol, étkezik, vigyázza a környezetet és a természetet. A húsfogyasztást is csökkentettük, de inkább csak alkalomszerűen beiktattunk egy-két húsmentes napot.
A többi alkalom maradt a csirke, sertés és marha napja, jó házi sajtokkal megkoronázva.Majd tavaly nyár elején legifjabb lányom kijelentette, nem eszik többé húst. Hoppá! Ez egy új világ! Mivel nagyon szeretek főzni és “etetni”, és persze kedvenc terepem a konyha szerencsére nem tagadás és ijedtség volt bennem, hanem kíváncsiság és a kihívás, hús nélküli terülj-terülj asztalkát varázsolni a család elé, ami laktató, ízletes és örömmel fogyasztják.

Mindezt a kíváncsiságot és elköteleződést tanulmányok is támogatták.

Például egy nemrégiben megjelent BBC cikk  szerint, amely hivatkozik a Klímaváltozási Bizottság új tanulmányára, ötödével kellene csökkenteni az elfogyasztott marha-, bárány- és tejtermékmennyiséget az éghajlatváltozás leküzdése érdekében. Már 2006-ban az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) jelentése (Az állattartás hosszú árnyéka c.) is azt a következtetést vonta le, hogy az állattartó ágazat a globális üvegházgáz kibocsátásoknak a 18%-ért felelős. Már ez a szám is jelentős, végig gondolva, hogy azóta közel 14 év telt el, és a helyzet romlik. A jelentés megvizsgálta az állattartó ágazatnak tulajdonítható kibocsátásokat, köztük azokat, amik a műtrágyagyártás, takarmánytermesztés, és az állattartás termékeinek tartása, megölése, feldolgozása, szállítása és hűtése során keletkeznek. A jelentés azt találta, hogy az állattartás állítja elő az ember-okozta szén-dioxid 9%-át, a metán 37%-át, és a dinitrogén-oxid 67%-át. A tanulmány azt is kijelentette, hogy száz éves időszak alatt a metánnak a szén-dioxidnál 23-szor nagyobb a globális melegítő képessége.

Sok helyen hallani érveket és ellenérveket is a húsfogyasztás mellett és ellen is. De azt gondolom, hogy a fenntartható fejlődés, a jövőnk és gyermekeink jövője érdekében van néhány dolog, amit könnyedén meg tudunk tenni, vagy amiről minden nagyobb bánat nélkül le tudunk mondani és ezzel hozzájárulni, még ha kicsi egységgel is, a változás lassulásához. Sokszor hallom azt, hogy „áh, kevés vagyok én ehhez, kicsi vagyok én ebben a nagy világban”. Igen, így is tekinthetünk erre, meg úgy is, igen én egy vagyok, de ha én megteszem már eggyel kevesebb lesz, aki nem. A jó példa ragadós, követni fognak először csak páran, majd többen, majd még többen. Talán, ami egy fontos tanács; nem szükséges kapásból fejest ugrani a mélyvízbe! Elég először a lábunkat beletenni, majd szépen a saját ütemünkben haladni tovább.
A kis cél is jó cél! Érdemes egy egészséges kíváncsisággal, az új lehetőség meglátásával nekifogni, és nem feladni. Szuper lenne már az is, ha a táplálkozásunk 2/3 része növényekből állna: zöldségekből, gyümölcsök, gabonákból, hüvelyesekből, magvakból.

Szóval a mi kis családunk belevágott, és élvezzük! Persze első alkalommal bambán álltam a hűtő előtt, mihez is nyúljak, majd mentem vásárolni, hová is induljak… Amikor megszületett az elhatározás, hogy húsmentesen, de legalábbis drasztikusan csökkentve a hús mennyiségét táplálkozunk, akkor el kellett gondolkodnunk azon, hogyan és honnan tudjuk a kieső tápanyagokat, vitaminokat, ásványi agyagokat pótolni.

Fehérje – a húsban sok fehérje található, valamint az állati fehérjék jelentős mennyiséget tartalmaznak az esszenciális aminosavakból, amelyeket a szervezetünk nem tud előállítani.

Az emberi szervezet számára megfelelő fehérje ellátást az ún. teljes értékű fehérje tudja biztosítani, melynek felépítése minden aminosavat tartalmaz, melyből saját fehérjéit föl tudja építeni. Teljes értékű fehérjét csak a húsok, tojás, tej- és tejtermékek, valamint a szója tartalmaz

Kiváltható – Ha tejtermékeket és tojást sem szeretnél fogyasztani, vagy csökkented a mennyiséget, akkor választhatod a gombát, a hüvelyeseket, mint pl. a lencse (18g), szójabab (17g), fehérbab (17g), borsó (16g), csicseriborsó (15g), vesebab/vörösbab (15g), (A megadott értékek egy csésze főtt hüvelyesre vonatkoznak. valamint sportolás esetén növényi fehérjeporokat) valamint a magvak közül pl. a mandulát. Ezeken kívül több húspótló terméket is lehet vásárolni, mint pl. tofu (szójatúró), szejtán (búzasikér), és tempeh (főtt szójababból készül).

Vas – a hús és az állati belsőségek jelentős vasforrásként szolgálnak. (A vas a vér hemoglobinjának fontos alkotóeleme, melynek feladata az, hogy megkösse és elszállítsa az oxigént a sejtjeinkhez)

Kiváltható – Sok növény van, aminek magas a vastartalma – például a spenót, a brokkoli, a kel, a lencse, a vesebab, a zöldbab, a szójabab, az amaránt. Ezekből a vas kevésbé jól szívódik fel, mint húsok esetében. A felszívódást a C-vitamin-tartalmú ételek fogyasztása javíthatja. Húsmentes életmódra való átálláskor a vashiány megelőzése céljából érdemes étrendkiegészítő készítményt szedni, ami megfelelő mennyiségű vasat tartalmaz.

B-12 vitamin – ez az a vitamin, amire azt állítják, hogy megfelelő mennyiségben csak állati eredetű táplálékkal tudunk bevinni a szervezetünkbe. A húsok mellett a belsőségekben, főleg a májban található meg.

Kiváltható – tojás, tejtermékek, ha vegán vagy akkor B12-vel dúsított élelmiszerek fogyasztásával, vagy táplálékkiegészítők szedésével.

(Az adatok, információk innen, innen és innen.)

Mivel nálunk nem a vegán életmódra való átállás volt a terv, én az első pillanatban elhatároztam, hogy néha tartunk hal napot (vagy ellenőrzött forrásból származó tengeri herkentyű napot), mert a halakban, kagylókban, rákokban a fehérje mennyiség is magas és a telítetlen zsírsavak is jelentősek. Aki teljesen lemond minden állati eredetű termékről, vegán életmódot választ, annak nagyon figyelni kell, hogy egyrészt változatosan étkezzen, másrészt megelőzendő a szervezetében kialakuló hiányállapotot, érdemes orvossal konzultálni, vérképet ellenőriztetni.

A következő részben gyakorlati tippekkel, receptekkel is készül nektek önkéntesünk, Hargitai Judit.