Immunrendszert támogató hazai alapanyagok

A Felelős Gasztrohős Alapítvány magyar ‘superfood’-okról szóló kampánya bemutatta, hogy mennyi szuper élelmiszer terem meg itthon is. Igaz, hogy most kevés a szezonális friss zöldség és gyümölcs, de ne feledkezzünk meg a betárazott nyersanyagokról sem. Több olcsó és könnyen elérhető áru létezik márciusban is, ami segíti az immunrendszerünk működését. 

gasztrohos-superfood-terkep-2017-06-13-online-kisebb_1.jpg

Hagymafélék

A hagymafélékben több hasznos tápanyag is megtalálható. Leginkább a bennük lévő szerves kénvegyületeket, különösen az allicint szokták immunerősítőnek, vírus ellenes hatásúnak tartani. Egyelőre még nem igazolta a tudomány, hogy a hagymafélék rendszeres fogyasztása megvédene-e minket a vírusos megbetegedésektől, mint például egy vírusos megfázás. Az allicin vírusellenes hatását inkább in vitro kísérletekben (azaz nem élő szervezetekben) vagy külső használat során mutatták ki. Tudományos konszenzus ide vagy oda, ettől még nem árt, ha most többet fogyasztasz belőlük. Viszont egy esetleges gyógyszeres kezelést nem váltanak ki,  még a hagymakivonatok és -porok sem!

A hagymafélék továbbá gazdagok fruktánokban és galakto-oligoszacharidokban, melyek táplálják a bélflórát. Köztudott, hogy az egészséges bélflóra elengedhetetlen az erős immunrendszerhez.

Mivel több hőérzékeny hasznos vegyület is van a hagymafélékben, célszerű őket nyersen is fogyasztani. Még szerencse, mostanában nem megyünk sokat emberek közé… 

Torma

Ki ne hallott volna már a torma, a “magyar gyömbér” csodálatos gyógyhatásairól? Sajnos a tudomány még nem tudta igazolni, hogy a tormafogyasztás megvédene minket a vírusoktól, azonban kutatják, hogy segít-e megelőzni a légúti fertőzések kialakulását. Azért a tapasztalati tudást sem kell alábecsülni, valószínűleg nem véletlenül tartják nagy becsben évszázadok óta ezt a növényt betegségek esetén: elég csak arra gondolni, hogy a csípős torma igencsak hatékonyan kitisztítja a légutakat! 

Spenót

Az egyik leghamarabb termő leveles zöldség. Március végén már kaphatsz belőle frisset is, de a fagyasztott verzió is megfelel. Tele van olyan anyagokkal, amelyek szükségesek az immunrendszer megfelelő működéshez: béta-karotin, amelyből a szervezetünkben A-vitamin képződik, C-vitamin, folsav, magnézium, kalcium, vas. Természetesen a rostokat se hagyjuk ki a sorból. 

C-vitamin-források

Ki ne akarna most több C-vitaminhoz jutni? Talán a csipkebogyó és a káposztafélék jutnak először eszünkbe, ha valami hazai, C-vitaminban gazdag zöldséget kell mondani. Viszont gondoltad volna, hogy a burgonyában és a gesztenyében is sok a C-vitamin? Persze, nem olyan sok mint a káposztafélékben, de ők is jelentősen hozzáadnak a napi bevitelhez. 

gasztrohos-superfood-terkep-infografika-2017-06-17-blog_2.jpg

Papp Andrea

gasztrobiológus, táplálkozástudományi szakember, a NapiTáptudás blog szerzője