Mezna bizonyított

MEZNA, az AKG (Alternatív Közgazdasági Gimnázium) általános iskolájának étterme az elmúlt tanévben bizonyította, hogy egy iskolai menza is lehet fenntartható, egészséges és finom is egyben! Ez önmagában is elegendő ahhoz, hogy hírt adjunk róluk, de emellett az is említésre méltó, hogy az induláskor kitűzött célt, a gyerekek – és sok esetben velük együtt szüleik! – szemléletformálását is sikeresen teljesítik napról napra, hétről hétre. Egyetértünk a Street Kitchennel, hogy  az ország legszuperebb menzája a MEZNA, hiszen fenntartható működésre törekszik, ízletes és egészséges ételeket kínál, emellett még felelős is, több tucat családot segít a tudatos és fenntartható étkezés tanulásában, kivitelezésében.

berendezes1.JPG

Tavaly szeptemberben indult az iskola megnyitásával együtt az étterem is, amelyet Bajor Zsófi, Zeibig Márton és Kautezky Dávid együtt álmodtak meg, alakítottak ki és vezetnek. Tanév végén látogattam el a Meznába és beszélgettem Zsófival az év tapasztalatairól, a kitűzött célokról, azok megvalósításáról és a még előttük álló feladatokról. A beszélgetés során olyan kulcsszavak hangzottak el, mint menzareform, fenntarthatóság, gasztro érzékenyítés, szülők bevonása.

mezna_csapat.JPG

A fenntarthatóság egyik alapeleme, hogy közelből származó, szezonális alapanyagokat használnak a főzéshez, ehhez természetesen feladat volt a működtetéssel párhuzamosan a helyi termelőkkel történő kapcsolatok kiépítése is, melyek körét folyamatosan bővítik. Ugyancsak a fenntarthatóság miatt a hétfő mindig húsmentes, az étterem büféjében üveges üdítőitalokat árulnak csak, az étkezésekhez csapvizet kapnak kancsóban a gyerekek és a hagyományos édességek, csokiszeletek helyett gyümölcs- és müzliszeletek kaphatóak.  Zsófi szerényen hozzáteszi, hogy ez a fajta menza- illetve büfé-forradalom egyszerűbb így, egy intézmény indulásánál bevezetve, mintha egy már működő rendszerben kellene bevezetni a változtatásokat. Ezzel együtt azt gondolom, hogy fantasztikus és iránymutató szemléletformáló munkájuk.

A fenntartható működés mellett középpontban áll az egészséges és változatos étkezésre törekvés és ennek átadása, a tudatos táplálkozásra nevelés is. Minden nap kétféle leves vagy egy leves és egy előétel közül és háromfajta főételből – melyek közül egyik vega – választhatnak a gyerkőcök és harmadik fogást is kapnak. Iskolai menzától szokatlan módon ilyen ételek is szerepelnek az étlapon, mint például spárgakrémleves baconchips-szel, pesztós sült zöldségek kuszkusszal, gyömbéres sárgarépa krémleves, hummusz karalábéhasábbal, csicseriborsós zöldségcurry, illetve a desszertek között epres mascarpone krém.

A szemléletformálás keretében Zsófiék havi tematikus kampányokat, illetve különleges programokat tartanak: volt például méhecskés napjuk mézes ételekkel, vagy a tanév vége felé május-júniusban „maradék mérés”, amikor az osztályok vetésforgóban egy-egy hétig mérték, hogy evés után marad-e valami a tányéron, ha igen, akkor mennyi.  Az ötödikes évfolyammal ellátogattak egy tanulmányi kirándulás keretében egyik beszállítójukhoz a Csoroszlya farmra, illetve időnként a menza csapata az osztályokba is fellátogat egy-egy ismeretterjesztő játékkal, előadással. A különböző ünnepekhez kapcsolódóan is vannak külön programok vagy készülnek ételkülönlegességgel, március 15-éhez kapcsolódóan például kokárda alakú süteményt készítettek.

maradekmeres.JPG

Szintén a szemléletformálás része, de nem csak a gyerekeké, hanem a szülőké is, hogy minél több fórumon próbálnak meg kommunikálni és kapcsolódni hozzájuk is, rendszeres hírlevélben például, illetve őket is várják reggelizni vagy épp egy délutáni kávéra a büfében. Zsófi minden nap ott van a menzán és az ügyintézés mellett arra is fordít energiát, hogy beszélgessen a gyerekekkel és a szülőkkel, kérdez, informál és válaszol nekik, mosolygós személyisége az egyik motorja az étterem működésének.

Zsófi a beszélgetés során több kulcstényezőt is említ, amelyek céljaik elérését segítik: az egyik a gyerekek szeretete, a csapattagok szívesen dolgoznak gyerekek körül. A második pedig pont a csapat, amelyet alapos gondossággal választ ki Zsófi: két szakácsuk vezető éttermek főszakácsai voltak korábban, élelmezésvezetőjük pedig abszolút hisz a hely küldetésében, vagyis a gyerekek, családok szemléletformálásában. Emellett az apró részletekben is rejlik a siker kulcsa, melynek része a vidám, színes és praktikus, illetve modern berendezés, környezet is, amely elősegíti a gyerekek és a szülők bevonását. Erre példa az a kerekes tároló, mely tökéletes arra, hogy a gyerekek maguk után takarítsanak el, vagyis egy helyre gyűjtik a maradékot és a használt tányérokat, poharakat, evőeszközöket, vagy az a kártyás/számítógépes rendszer, ami megjeleníti, melyik gyerek mit rendelt szüleivel otthon egyeztetve egy hónapra előre. Mindezen feltételek és a helyi termelőkkel kialakított kapcsolatok segítségével sikerült bizonyítania a Meznának az elmúlt tanévben, hogy igenis lehet új utakon járva, tudatosabban, fenntarthatóan és felelősen, profi módon működtetni az iskolai étkezést.

Szerző: Méhes Viktória