Nyiss újra zölden!-környezetbarát gasztronómiai megoldások egész évre

A Felelős Gasztrohőssel lassan 10 éve dolgozunk azért, hogy környezetbarátabbá tegyük az otthoni étkezéseket és segítsünk a vendéglátóhelyeknek a fenntarthatóbb működésben. Az elmúlt években egyre népszerűbb és fontosabb téma lett a fenntarthatóság a vendéglátóiparban is, amit a pandémia egy laza mozdulattal lesöpört az asztalról. Mi azonban nem hagyjuk magunkat! Hisszük, hogy lehet az újrakezdés zöld, ebben szeretnénk segíteni a vendéglátóhelyeknek egész éves fenntartható vendéglátással kapcsolatos kampányunkkal.

Fotó: UrbanFood Cafe&Coworking

Tippekkel, cikkekkel, szakértőkkel, online kerekasztal beszélgetésekkel és egy meglepetéssel is készülünk az egész éves fenntartható vendéglátásról szóló kampányunkban. Mielőtt elárulnánk néhány részletet a kampánnyal kapcsolatban, nézzük, hogy egyáltalán miért fontos, hogy a vendéglátóhelyek zölden működjenek?

Egy brit kutatás szerint a szigetország vendéglátó szektorának nagyobb a karbonkibocsátása mint egész Costa Rica-é, ez az adat jól mutatja, hogy a vendéglátóhelyek működése nem igazán nevezhető környezetbarátnak. A helyek rengeteg vizet, energiát használnak el működésük során, utóbbiból akkora mennyiséget, amely a kereskedelmi szektor legnagyobb energiafelhasználójává teszi az éttermeket. Ráadásul rengeteg hulladékot is termelnek a vendéglátóegységek; az USA-ban és az EU-ban a háztartások után a vendéglátó szektor termeli a legtöbb élelmiszerhulladékot, a beszerzés során keletkező hulladékról, valamint a kész ételek, italok elviteles dobozairól már nem is beszélve. Ráadásul a pandémia miatt több olyan étterem is egyszer használatos műanyagok alkalmazására kényszerült, akik az előző években már kiváltották ezeket.* Az Indepack csomagolóanyagokat forgalmazó cég adatai szerint 2020. tavaszi időszakában másfélszeresére nőtt az egyszer használatos csomagolóanyagok forgalma. 

Fotó: Pexels.com

A vendéglátóhelyek és a séfek amellett, hogy finom és tápláló ételeket biztosítanak számunkra, egyfajta edukatív szerepet is betöltenek, valamint hidat képeznek a termelők és a vendégek között. Alapanyag választásaikkal, menü összeállításaikkal formálják az ízlést és arra ösztönözhetik a vendéget, hogy kipróbáljon például egy vegetáriánus vagy szezonális fogást. Fontos szerepük van tehát a szemléletformálásban. 

A kampány során kézzelfogható, egyszerű tippekkel szeretnénk segíteni a vendéglátóhelyeknek abban, hogy környezetbarát megoldásokkal felvértezve kezdjék újra a pandémia után működésüket. Hiszünk abban, hogy mind anyagilag – energia-, víztakarékos és hulladékmegelőző megoldásokkal nemcsak a környezetet védik az éttermek, de spórolhatnak is – , mind marketingérték szempontjából érdemes fenntarthatóan működni. 

Az év során körüljárjuk a fenntartható vendéglátás alábbi témáit: 

Január: A vendéglátás környezetterhelése

Február: Csomagolás, házhozszállítás

Március-Április: Alapanyag beszerzés

Május: Élelmiszerhulladék

Június: Hulladékkezelés

Július: Higiénia, tisztítószerek

Augusztus: Víztakarékosság

Szeptember: Energiatakarékosság

Október: Környezetbarát rendezvények, catering

November: Fenntarthatóság kommunikációja, zöld marketing, szemléletformálás

December: Társadalmi felelősségvállalás

Grafika: Kőfaragó Anna

A közösségi oldalakon megosztott tippek mellett létrehoztunk egy Zöldülő Vendéglátóhelyek és Rendezvények csoportot is, ahol extra tartalmakkal, kedvezményekkel készülünk, valamint célunk, hogy a csoporton belül elinduljon egy párbeszéd, a tapasztalatok megosztása is a tagok között. Emellett témánként, téma csoportonként bemutatjuk a Fenntartható Vendéglátóhely minősítéssel rendelkező éttermek, kávézók jó gyakorlatait és kéthavonta kerekasztal beszélgetéseket is szervezünk szakértők közreműködésével. 

Boldog, egészséges és zöldebb új évet kívánunk nektek! Tartsatok és zöldüljetek velünk 2021-ben is! 

 

*Az adatok Ben McMenamin: Assessing how the values and actions of sustainable restaurants support or undermine sustainable diets c. disszertációjából származnak.